Keskiviikko 9.7.2008

Herätys Oulun kotona  kello 5.30 . Poika vei meidät lentokentälle ja lento Helsinkiin lähti klo 7. Klo 8 oltiin Helsinki -Vantaan lentokentällä, jossa tehtiin viimeiset tuliaisostokset eli lakkahilloa ja avaimenperä Ladjalle, ystäväni miehelle. Hän keräilee niitä.

Tälläkertaa hänen kokoelmansa täydentyi Muumi-avaimenperällä. Lapponia Exoticsin lakkahillopurkki löytyi Helsinki-Vantaan Stockmannilta. Hillo on erinomaista ja lapsuudensystäväni ja tyttäreni kummitädin  tekemää.:)

Klo 9.40 noustiin taas taivaalle ja laskeuduimme parin tunnin päästä hiukan etuajassa Prahan lentokentälle. Kelloja väännettiiin tunti taaksepäin. Takseja emme mielellämme Tsekissä käytä, koska niillä on ikävä kyllä huono maine ja huijaavat erityisesti turisteja. Onneksi Prahassa on toimiva, helppo ja halpa joukkoliikenne. Aika pian selvittiin kenttämuodollisuuksista ja oltiin  matkatavaroidemme kanssa bussissa matkalla Devickan metroasemalle. Siitä jatkoimme metrolla vain pari asemaa Malostranskalle ja olimme Prahan vanhassa keskustassa Mala Stranan puolella.

Metroasemalta oli vain kolmesadan metrin kävely
Verona-hotelliin. Tykkäsin hotellista kovasti. Tosin ilmastointi puuttui ,mutta tuuletin oli kuitenkin ja minusta huoneessa ei tukalaa vaikka mies hieman valittikin sitä. Palvelu oli tosi ystävällistä ja molemmat respat puhuvat erinomaista englantia, mikä ei ole ihan itsestäänselvää Tsekissä! Hotelli oli erittäin siisti ja kauniissa vanhassa rakennuksessa sivukujalla.  Hotellin yhteydessä oli viihtyisä pieni pubi, jossa oli myös hyvä aamiainen. Hotellissa oli vain 14 huonetta. Minä tykkään tämäntyppisistä pikkuhotelleista. Ne ovat jotenkin kotoisia. Tosin neljä tähteä on kumminkin ainakin näin suomalaisittain  liian korkea luokitus tälle hotellille. Kolme tähteä on oikeampi luokitus. Sijainti oli aivan huippu. Kauneita Prahaa ympärillä ja lyhyt matka kaikkiin tärkeimpiin kohteisiin. Kaarlen sillalle vain 50 metrin kävelymatka. Voisin mennä samaan hotelliin mielellöni uudestaan.

Kun oltiin asetuttu hotelliin lähdimme pienelle lounaalle lähistölle. Minä valitsin aika tavallisen lihavoileivän. Miehen annos olikin sitten mielenkiintoisempi.

Gulassikeittoa ja leipää, olkaa hyvää. Mies kehui keittoa kovasti.

Teimme vielä pienen kävelyn läheiseen Kampapuistoon Vlatavajoen rannalle ja sitten menimme  lepäämään hotelille ja tekemään jatkosunnitelmaa.

Kuvassa Prahan "pingviinejä" :) ja Kaarlensiltaa.

Noin  viiden aikoihin päätimme lähteä Petrinin tornille.

Kuvan torni on korkealla kukkulalla..

ja kukkulalle pääsee rinnejunalla.

Aivan kukkulan alapuolelta läheltä rinnejuna-asemaa löytyy tämä muistomerkki. Se on tehty kommunismin uhrien muistoksi vuonna 2002. Kuvassa se ei tule aivan oikeuksiinsa, mutta minusta muistomerkki on tosi hieno ja vaikuttava moderni taideteos!!

Kukkulan huipulla on kaunista puistoa , ruusutarhaa ja obsevatorio ja tietenkin torni.

Tornin huipulle päästäkseen pitää nousta 299 porrasaskelta.

..ja se kyllä kannattaa. Maisemat olivat huikeat ja eivat tietenkään kuvissa tule aivan edukseen. Petrinin torni on tarkalleen noin metrin korkeammalla  kuin Pariisin Eiffel-torni.

Tornilta kävelimme rinteen puoliväliin, jossa on aivan ihana ruokaravintola nimeltään
Nebozizek. Ravintolan kohdallakin on rinnejunapysäkki. Ravintolan illalliselle  on varmaan viisasta varata pöytä. Meillä sattui olemaan vain tosi hyvä tuuri, että satuimme saamaan pöydän. Pöytämme vieressä vanhempi herrasmies soitteli pianolla mm. Frank Sinatraa ja Edith Piafia .  Ruoka oli huippuhyvää ja itseasiassa paljon edullisempaa kuin monessa keskustan ravintolassa. Jos varaa pöydän niin on mahdollista saada se hienolla näköalalla. Mutta ei meilläkään ollut valittamista sillä ravintola oli tosi viihtyisä.

Tämä kuva Prahan linna-alueesta auringonlaskunaikaan on otettu  ravintolasta lähtiessä rinnejunapysäkiltä. Linna-alueen iso kirkko on Vitiuksen katedraali.

Torstai 10.7.2008

Me olemme illanvirkkuja ja aamuntorkkuja eli  heräilimme vasta yhdeksän aikaan. Sitten aamupalalle. Aamupäivä sitten olikin sateinen, mutta kuitenkin lämmin. Otimme sateenvarjot mukaan ja suunnistimme Prahan Linnalle. Prahan linna on suosituin tsekkiläinen nähtävyys. Se on ollut Böömin hallitsijoiden entinen hallintopaikka ja nykyisin siellä on mm. Tsekin tasavallan presidentin toimipaikka.

Ensin Kävelimme linna-alueen läpi...

.kuvien Kultaiselle kujalle. Siellä asui ennen linnankaarti, ja kuten kujan nimestäkin voi päätellä, myös kultaseppiä. Taloissa on asuttu aina toisen maailmansodan alkuun asti .Nykyisin viehättävällä kultaisella kujalla  on ihania pieniä käsityöläisten kauppoja . Ylempänä olevan kuvan sininen talo nro.22 on ollut kirjailija Franz Kafkan työhuoneena vuonna 1917.

Ostin eräästä Kultaisen kujan kaupasta kuvan lasinaluset, jossa kuvia Prahan nähtävyyksistä. Alhaalla keskellä mm.Kultainen kuja.

Kuvan enkeli kynttiläsomisteen ostin Kultaisen kujan lasikaupasta tuliaiseksi äidilleni, joka tykkää enkelikoristeista.

Linnan alueella vierailimme mm. Pyhän Vitiuksen katedraalissa, Pyhän Yrjön basilikassa. Kävimme myös hienon kierroksen Tsekin Kansallistaidegalleriassa.

Alueella on myös lelumuseo ja olihan sielläkin piipahdettava.;)

Hieno museo sekin. Siellä on mm. aivan ihania ilmekkäitä vanhoja nukkeja.

Sade lakkasi jo puoliltapäivin. Linnanalueella viihdyimme pitkälle iltapäivään.

Linnasta lähtiessä katselimme maisemia joka avautuvat alas kaupunkiin. Aika kivan näköinen patio tuossa alapuolella. Linnalta on  alas hotelliimme vain vajaan kilometrin kävely. Matkalla istahdimme levähtämään patiolle. Meidän lähelle parkkeerasi auto ihan röyhkeästi keskelle tietä.

Paikalle hurruuttelikin pian moottoripyöräpoliisi ja kirjoitti sakkolapun. Kuvassa poliisi on juuri sakottanut ja lähtenyt jatkamaan matkaa. Pylvään vieressä näette auton pysäköitynä keskelle katua. En ole kyllä tommosta parkkeerajaa ennen nähnyt! Viime Prahan reisulla v. 2004 näimme myös väärin parkkeeratun auton, jonka poliisit nostivat kuormautonlavalle ja veivät pois. Auton omistaja joutui varmaan maksamaan aikamoiset sakot lunastaessaan autoaan takaisin.

Sitten menimmekin levähtelemään ja illalliselle lähdimme miehen matkaoppasta löytämään panimoravintolaan. Matkasimme ravintolaan raitiovaunulla . Illalliseksi söin  tyypillistä tsekkiruokkaa eli porsasta, hapankaalia ja leipä ja peruna "dumplinkeja". Dumplingit ovat tsekkiläinen arkiruoan lisuke niinkuin meillä pottumuusi tai keitetyt perunat. Juomana tuoppi panimon omaa olutta ja tilasimme myös Becherovkat eli 5 ml tsekkiläsitä viinaa, joka maistuu vähän piparkakulta. :)

Illallisen jälkeen  menimme vielä pienille drinkille  ihan Kaarlen sillan läheisyyteen. Kaarlen silta on aivan varmasti yksi maailman kauneimmista silloista.

Tässä Kaarlen  silta iltavalaistuksessa. Sillan ylitimme joskus yhdetoista aikaan. Yö oli lämmin ja näkymä Prahan linnalle huikea. Joessa ui joutsenia. Laskin ,että parvessa oli yhteensä 22 joutsenta. Harvoinpa tulee tehtyä iltakävelyä näin huikeissa maisemassa. Nautin näkymästä ja ilmapiiristä täysin siemauksin.

Tässä oli siis matkakertomukseni ensimmäinen osa.