Lauantai 11.7.09

Jo reggelt eli Huomenta Budapestistä

Lauantaina jo aamusta aurinko paistoi lämpimästi ja lämmitä oli päivällä  parhaimmillaan ainakin 25 C.

Me suuntasimme aamupalan jäkeen taas Linnavuorelle ja tällä kertaa Unkarin entisten kuninkaiden linnan eli  Budan Linnan alueelle, josta oli vähän  kuvaa ja juttua jo perjatailtakin.

Kiertelimme ja istuskelimme vanhan linnan  pihoilla  ja sitten lähdimme  tutustumaan Unkari kansallisgalleriaan.

Minä nautin taidemuseoissa käynneistä. Suurissa  pääkaupungeissa ne ovat kuin eräänlaisia "keitaita": taulut ja veistokset ovat toinen toistaa upeampia  ja taidemuseoissa museoissa  on  hiljaista   ja vilpoisaa.

Budan linnan Kansallisgalleriassa on   Unkarin taidetta aina1300-luvulta alkaen nykytaiteeseen saakka.

Roisto sanoi että tämä on sitten hänen suosikkiveistos .Silmänisku

Kansallisgalleriakierros huipentui mahtaviin näkymiin. Nimittäin gallerian ylimmästä kerroksesta pääsi portaita pitkin Linnankupoliin, jonka parvekkeilta olikin  sitten  hienot panoraaama-näkymät ympäri kaupunkia ja alas linnanpihalle.

Tasaista Pestin puolta. Ketjusilta ja parlamenttitalo.

Kukkulaista Budan puolta.

Linnan kukkaistutuksia ylhäältä kupolista käsin.

"Taidepläjäyksen" jälkeen kiertelimme vielä jonkin aikaa Linnanalueella ja ostin matkamuistokojuista pientä kivaa matkamuistoa kotiinviemiseksi.

Tällä korpilla on sormus nokassaan.

Kuvassa on Budan linnan vieressä oleva Unkarin "Valkoinen talo" eli Unkarin presidentin kanslia.

Linnasta lähdimme pikkubussilla alas kaupunkiin ja vaihdoimme ratikkaan ja ajelimme Margitsillan yli ja sitten  pitkin Pestinrantaa aina Vapauden sillalle asti.

Tarkoitus oli käydä kuvan kuuluisassa kauppahaliissa, mutta meillä oli huono tuuri, sillä kauppahallia oltiin juuri sulkemassa ja emme päässeet sisälle. Lauantaina halli suljetaan jo kolmelta.

Kauppahallilta kävelimme   Vaci Utcan mukavaa  kävelykatua pitkin Elisabethin sillan kohdalle asti.

Sieltä jatkoimme metrolla  matkaa "kotiasemallemme"   ja hotelliin levähtelemään.

Budapestissa on  hyvä lähes koko keskustan kattava  Metroverkosto ja me totesimme , että se helpoin  ja ennenkaikkea tosi nopea  tapa liikkua Budapestissä paikasta toiseen. Ratikoilla  ja busseissa liikkumisella on taas  on kuitenkin puolensa , sillä silloin näkee kaupunkia enemmän.

Parin tunnin levon jälkeen ajelimme bussilla Budan rantaa pitkin aina Gellert Hillin juurelle asti..

.. josta sitten  kävelimme  auringon laskiessa Vapauden sillan yli

sitten Vaci Utcalle illalliselle.

Illallisen  sen jälkeen  kävelimme kävelykatua pitkin Ketjusillalle asti.

Kuvassa Budan linna  ja Ketjusilta yövalalstuksessa.Ylitimme Tonavan Ketjusiltaa pitkin  ja kävelimme vielä pienen matkan hotelliimme.

Näissä kuvissa Tonavan rantaa ja Kalastajan linnake  yövaloissa hotellimme kohdalta kuvattuna.

Pitkän  iltakävelyn jälkeen uni tulikin saman tien, joten

Jó éjt = Hyvää yötä   Budapestistä

12.7 Sunnuntaipäiväna , jolloin mentiin omia teitä!

Iän myötä tuo oman ajan  merkitys on kohdallani vain kasvanut.  Nautin yksiolosta käsityöni ja omat ajatukset  seuranani uimahallireissulleni en kaipaa seuraa. Kun on saanut olla yksin omien ajatusten kanssa niin on entistä mukavaa taas olla läheisten ja ystävien parissa.

Vaikka yhdessä onkin mukavaa reissata niin olemme huomanneet  että on hauskaa  ja jo  sovun säilymisenkin kannalta on  viisasta ottaa reissullaikin väliin omaa aikaa.Molemmat saavat silloin mennä kohteisiin mitkä eniten  eniten kiinnostavat.

Sunnuntai aamusta lähdimmekin  siis omille teillemme. Lähdin matkaan hotellin lähelllä olevata metropysäkiltä ja päämääränäni oli Széchenyin kylpylä Cityparkissa. Kylpylän kohdalla on kesekllä Cityparkkia on  oma metropysäkki.

...mutta jäin pois jo Sankarien aukiolla, koska halusin kokea vielä kerran aukion vaikuttavan tunnelman.

Sitten kävelin puistoon ja istuskelin jonkin aikaa käsityöni kanssa lammen rannalla ja seurasin samalla Budapestiläisten sunnuntaipäivän viettoa.

Sitten läksin kylpylään.  Széchenyin kylpylä on kaunis vuonna 1896 valmistunut barokkirakennus .Pukeutumistilat olivat minusta  vähän nuhjuiset, mutta muuten paikka  oli  uskomattoman hieno ja sopi hyvin hellepäivän ohjelmaan.

Valtavalla sisäpihalla oli kolme allasta  . Pienemmissä  altaissa oli  vesi oli 38 C ja 30C asteista ja isossa altaassa 25 asteista. Ulkoaltaiden vesi on lämmintä myös talvella, joten kylpylä on suosittu ympäri vuoden.Yhteensä kylpylassä on 15 allasta.

Altaissa oli  erilaisia lämpötiloja  ja poreita ja virtauksia.

Kuumia altaita on paljon. Näidenkin altaiden lämpätila oli 38 C ja 40C asteista.

Saunojakin löytyi - jopa " suomalainen sauna" , jonka vieressä olikin sitten viileä allas , jonka vesi oli  16 asteista. "Suomisaunassa" oli sen verran suomalaista että lauteet ja seinät olivat paneloidut  ja seinänvieressä oli kivikiuaskin , mutta löylyjä siellä ei heitelty vain kiuas hohki lämpöä saunaan . Lauteilla oli kuumaa ja kuiva ilma. Eräs mies luki jopa sanomalehteä lauteilla. Hymy

Vietin aikaa kylpylässä parisen tuntia pulikoiden erilaisissa  altaissa- lopuksi hain pukukopeilta kameran ja ikuistin  nämä muutamat kuvat muistoksi ja tedänkin iloksi.Cool

Kylpylästä kävelin viereiselle kauniille

Vajdahunyadin linnalle .Tämä satumainen linna sijaitsee järven rannalla Cityparkissa. Se ei ole aito linna, vaan mielikuvituksellinen eri rakennustyylien yhdistelmä. Ignác Alpár suunnitteli sen Unkarin tuhatvuotisjuhliin vuonna 1896.  Linnan sisällä museoita, ravintola ja matkamuistomyymälä.

Joka talvi  linnan edessä  tällä paikalla on luistinrata.

Menin istuskemaan Linnan ravintolan terassille ja sitten huomasinkin että eräässä pöydässä istui tutunnäköinen mies eli Roisto!Yllättynyt Ihan hauska  sattuma Silmänisku ja niinpä vietettiin puistossa kiva iltapäivä yhdessä..

ja eksyttiin puiston alueella  mm. hauskaan lastenlaulukonsertiin.Nauru

Illallisella kävimme Pestin puolella Liszt Ferenc Térillä- pienellä puisto-aukiolla, jossa on paljon hyviä ravintoloita.

Hyvää illanjatkoa Budapestin sydämestä.