Torstaina 14.11 klo 9.45 lähdin Oulun rautatieasemalta junalla matkaan kohti Helsinkiä.

Matka meni mukavasti ja melkeinpä koko ajan palatossuja kutoen. Minulla oli eväänä leipää, hedelmiä  ja  termospullollinen kahvia  eli eipä siis ollut tarvetta  käydä ravintolavaunussakaan.

Punainen Veto-lanka jäi minulta  lähtiessä kerimättä, mutta käyttihän se näinkin.:)

Seitsemän tunnin matkalla sain valmiiksi yhden viimeistelyjä  vaille valmiin palatossun.

Helsinkiin päästyäni ajelin kolmosen ratikalla Kallioon ystäväni Kaikun luokse. Kaiku minua jo odottikin ruuan kanssa ja   meidän  ystävysten kesken juttua  riitti.

Katselimme myös töllöstä lempisarjaani Kotikatua. Itseasiasssa Kaikun talon sisäpihalla(kuvassa)  Agricolankatu 7.ssa kuvataan Kotikatua ja talossa "asuu" mm. Teemu perheineen ,Karin Luotola ja Tuija-pappi perheineen.

Perjantaina heräsimme yhdeksän aikoihin ja lähdimme kaupungille. Ystävälläni oli menoa, joten kiertelin kaupungilla yksin..kävin mm.Stockalla, Aleksi 13.:ssa, kauppatorilla ja kävelin syksyisellä Espalla. Kaikun kanssa treffattiin yhden aikaan Kluuvin Fazerilla, jossa söimme keittolounaan. Keittobuffet leipineen ( kolme eri keittoa) oli maittava ja täyttävä ja maksoi vain kahdeksan  euroa.

Kävimme  vielä kahdestaan kiertelemässä  Kiseleffin Talossa

Lähdimme sitten ratikalla  kolmen maissa Kallioon. Sattuikin niin , että Kotikadun kuvaukset olivat juuri menossa. :) Agriciolankadulla sijaitseva Kiinteistöhuoltoliike oli lavastettu ulkoapäin "Wanhaksi Bensikseksi".

Kaiku meni kyselemään eräältä kuvaajalta mitä tapahtuu ja hön sanoi, että näyttelijä  Anitta Niemi tulee kohta ja otetaan muutama otos "Bensiksen edessä" . Kaiku kertoi minun olevan Oulusta ja ohjelman fani :D.  Niinpä mukava kuvaaja kysyi minulta haluanko tulla kohtaukseen kävelemään taustalle.

Heh...heh.. no  tulipas suostuttua, vaikka ei tuo minun osani suuren suuri ollut - muutaman sekunnin kävelen otoksessa selin.:D . Oli kuitenkin ihan hauskaa.  Ohjaaja näytti minulle käsimerkillä milloin minun pitää lähteä kävelemään ja samassa kuvassa olen sitten luultavimmin Kotikadun Karinin kanssa, kun hän nostaa Bensiksen eteen kyltin, jossa lukee "Ravintola auki koko joulun". Ohjelma esitetään varmaan sitten joulunaikaan.

Kuvassa näkyy vasemmalla auton takana  kamerat , ohjaaja ja avustajia ja  sitten "Bensiksen" edessä Anitta Niemi alias roolinimi Karin Luotola kyltti kädessä ja oikeassa reunassa  minä saan ohjeita kuvaajalta.:) Mukava sattumus.:)

Illalla oli sitten  ohjelmassa teatteria. Menimme Koko-tetteriin katsomaan Sofi Oksasen "High Heels"-musikkinäytelmää. Sofi Oksanen esiintyi itsekin näytelmässä ja nythän hän on ollut kovastikiin esillä mediassa, koska on hän on  Finlandia-ehdokas romaanillaan "Puhdistus". Näytelmä oli musiikkipitoinen ja hauska mutta kuitenkin pysäyttävä ja  koskettava. Naytelmässä  käsitelitiin  hyvinkin kipeitä asioita naisena olemisen vaikeudesta. Tykkäsin kovasti ja voin suositella lämpimästi!
Linkit : http://www.kokoteatteri.fi/  ,  http://www.kokoteatteri.fi/esitykset/1208339235/index_html

Lämpimät kiitokset  Kaikulle  vieraanvaraisuudesta. Oli kyllä mukavaa .

Lauantaina  aamupäivästä vein tavarat rautatieasemalle säilöön jä lähdin kylään  ystäväni Liisan luokse Pihlajistoon. Liisan piti alunperin lähteä minun kanssani  Tampereen messuille, mutta hän oli ikävä kyllä flunssassa. Oli kiva kumminkin tavata Liisaa ja kiitos Liisalle hyvästä ruuasta ja muustatkin  tarjoiluista. Kuvassa Liisan Miska-kissa.

Viiden junassa lähdin  Tampereelle

.. ja rautatieasemaa vastapäätä olevassa Scandic-hotelissa minua odotti mukava huone. Kävin iltapalalla hotellin ravintolassa ja menin ajoissa nukkumaan.

Sunnuntaina heräsin puoli yhdeksän aikoinhin ..kävin aamupalalla ja pakkasin tavarat ja jätin  ne hotellin matkatavarasäilytykseen.

Sitten  suuntasin  kohti Pirkka-hallia ja Tampereen kädentaitomessuja, jossa olin noin varttia vaille yksitoista.

Uskomatonta, kuinka  massiivinen tapahtuma oli. Kiertelin reilut pari tuntia ja löysin kivoja ideoita ja mukaan tarttui seuraavia juttuja.

Ostin Kauhavan  Kangasaitan kojusta ihanaa lenkkimohairia, 12-pyöröpuikot ja kaupanpäälle sain käsityölehden.

Tinttamarellistä ostin hauskaa Pampulalankaa ja yksiväristä step-lankaa.

Sitten ostin  kauniita käsintehtyjä jouluisia kynttilöitä. Punaiset kuutiokynttilät olivat parafiiniä eli eivät siis savuta!Liekin pitäisi valaista  ja hehkua  läpi kynttilän. Paloaikakin on 40 tuntia.  Maksoin 6 Euroa kappale. Tuote on Karoliinan kynttilän  .

Piparikynntilät alusineen olivat myös kivat. Tuoksuvatkin piparille-minusta aika kiva vaikka pikkujoululahjaksi. Hinta alusineen oli 4,5 euroa kappale. Paratiisipaja .

Yhden maissa meni messujen neulekahvilaan ja sain seurakseni  MarjutJ:nResorin Tupunan
eli tutut nettiystävät, jotka tapasin livenä ensimmäistä kertaa. Oli tosi mukava tavata ja toivottavasti tapaamme toistekin!!

Kuvassa  Marjutin ja minun kännykät ja käsityöt . :)

Seuraamme liittyi myös Salolainen käsityökauppias Susu. Hänen blogissaan en ollut ennen käynyt, mutta oli tosi kiva tutustua häneekin.

Tapaamisen  jälkeen kiertelin tunnin verran ja ostin vielä parit puikot; koivuiset ja ruusunpuiset.  Sitten lähdin bussilla keskustaan.

Päädyin ravintola Tillikkaan päivälliselle. Tillikkahan  on kuulu mm. perinteisistä  kotiruuistaan ja erityisesti pyttipannuista.

Minä  tilasin   lihapullat plus pottumuusin kanttarellikastikkeen kera sekä tuopin olutta. Täytyy sanoa, että olipa hyvää ruokaa.:)

Sitten  kävelin Scandicciin ja siellä minua odottikin ikävä yllätys. Hotelllin lukollisesta matkatavarasäilytyshuoneesta oli varastettu minun kangaslaukku, jossa tärkeimmät mainitakseni oli junalippu Ouluun, MB3-soittimeni, toiletkaukku sisältöineen, kameran laturi ja Hesasta ostamani parafiinikynttilät. Onneksi isompaa  laukkua ei oltu viety.

Viiden Pendolino oli loppunmyynty ..lippuni varastettu ja virkailijan mukaan muutkin illan junat täyteen varattuja .. Onnistuin kuitenkin saamaan lipun VR:n puhelinpalvelun kautta ykkösluokkaan 18.04 lähtevään Intercityjunaan. Ykkösluokka ei kumma kyllä eronnut tavallisesta Intercityjunavaunusta muutoin kuin että siellä sai kahvia ja teetä ilmaiseksi ja kahvikin oli loppu jo ennen Kokkolaa! Aika kallista kahvia, kun ykkösluokan lippu Tampereelta Ouluun oli yli kaksikymppiä kalliimpi kuin tavallinen lippu!!

Juna oli Oulussa 23.20. Ihana, kun mieheni jaksoi tulla asemalle vastaan. Ouluun oli tullut matkani aikana talvi. :)

Oli tosi kiva reissu lukuunottamatta varastettua laukkuani.  Tampereen Kädentaitomessut ovat kyllä hieno tapahtuma. Jos vain pääsen, niin suuntaan sinne ensikin vuonna.