PLAN on kansainvälinen, lasten oikeuksia edistävä kehitysyhteistyöjärjestö, jonka toiminta Suomessa alkoi vuonna 1998. Kansainvälinen Plan on perustettu vuonna jo 1937. Plan on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton. 

Joskus olen kertoillut  täällä blogissani Vietnamilaisesta PLAN kummilapsesta, Lihnistä, joka meillä on ollut vuodesta 2001 asti. Lihnistä on nyt tullut täysi-ikäinen ja  niinpä myös yhteys kummipoikaamme on katkennut.

Kummina oleminen on ollut antoisaa. Olemme saaneet joka vuosi raporttia siitä  mitä Linhin köyhässä kotikylässä on avustusrahoilla tehty.

Kuukausittainen kummimaksu on minimissään  25 euroa ja se menee koko kyläyhteisön hyväksi-ei siis yksittäisen lapsen. 25 euroa kuukaudessa onkin monelle suomalaiselle pikkuraha, mutta kehitysmaissa se onkin jo iso summa rahaa.

Vuosittain  Planin vapaaehtoistyöntekijä Vietnamissa on myös kirjoittanut Lihnin perheen kuulumiset ja joka vuosi ollaan saatu uusi valokuvat Lihnistä ja perheestä. Noita kuvia katselen nyt haikeinkin mielin ja voin todeta kuinka mukavannäköisestä pikkupojasta on kehittynyt komea nuorukainen.

Lisäksi olemme saaneet vuosien mittaan iloksemme useita Lihnin kirjoittamia pikku kirjeitä piirrustuksineen. Nämä kaikki kirjeet, piirrustukset ja  kuvat  säilytän arvokkaana muistona kummipojastamme. Lihn on värittänyt kuvat minun Suomesta lähettämillä värikynillä.

Tässä Lihnin piirrustus, jossa kylän lapset pelaavat jotain pallopeliä.

 Kuvassa Lihnnin 11-vuotiaana piirtämä kuva koulustaan. Koulu on PLAN:in ylläpitämä.

 Suomesta olen lähetellyt Lihnille kirjeitä, valokuvia ja postikortteja  pari kertaa vuodessa. Kerran toimitin jalkapallon Planin kautta koko kylän lasten iloksi. 

Olen ollut tyytyväinen Planin toimintaan.  Vaikka kummius on ollut  antoisaa niin en ainakaan heti aio ottaa uutta kummilasta .  Tililtämme menee kuitenkin edelleen kuukausittainen avustussumma PLAN:ille.

Kohteeksi valitsin  PLANin Koska olen tyttö-kampanjan ,  sillä se avulla parannetaan erityisesti tyttöjen koulutustasoa ja suojelua. Tyttöihin sijoittaminen murtaa köyhyyden kierteen, sillä koulutettu tyttö ei jätä köyhyyttä perinnöksi lapsilleen.

 

Käsitöitä olen tehnyt verkkaisesti. Kuvan miesten perussukat 7-veljeksestä valmistuivat eilen. Ryijyä olen myös olen jonkun verran ommellut. 10 kerrosta/82  on valmiina.

Lähipäivinä aloitan Revontulihuivinteon kuvan Vironvillasta. Siitä tulee kesäinen lahja ystävälle.

Mukavia päiviä kaikille !

t. Seijasisko