Eilen aamulla olikin aikainen herätys.

Pojan tyttöystävän kanssa kahdestaan lähdettiin junalla Oulusta jo klo 5.22 aamulla kohti Kemijärveä .

Matkalla junan ikkunasta vilahteli ohitse kuvan tuttuja maisemia.

Matka sujui joutuisasti..

...virkaten ja  espanjaa opiskellen.

Perillä olimme  klo  10.45 ja meitä oli vastassa  lämmin aurinkoinen sää.

Kemijärvihän on koillislapissa  sijaitseva  pieni n.8.500 asukkaan  kaupunki kauniilla paikalla Kemijärven rannalla.

Rautatieasemalta otimme taksin Kemijärven kulttuuritalolle..

ja ehdimme juuri ja juuri juhlalliseen tilaisuuteen, jossa poikani vannoi sotilasvakuutuksen.

Sitten siirrymme valatilaisuuteen  Kuumaniemen kentälle, jossa valan vannoi yli 700  sotilasta .

Valan päätteeksi sotilasoittokunnan Jääkärin marssin tahdissa uudet jääkärit lähtivät vajaan tunnin pituiselle marssille Kemijärven keskustaan.

Tässä marssijat  jo loppusuoralla.  Edessä  kannetaan Jääkäriprikaatin lippua. Poikani, joka  oli  1. jääkärikomppaniassa  marssi  ensimmäisessä joukkueessa.

Marssin jälkeen saivat varusmiehet tulla omaistensa pariin kentälle. Tunnelma oli leppoisa ja tarjoilla oli varusmiehille  ja omaisille armeijan hernekeittoa ja rieskaa.

Sotilaskotiautosta  sai jonottamalla kahvia,virvokkeita ja kuuluisia Sotkun munkkeja.

Poika vaikutti helpottuneelta , mutta väsyneeltä. Eipä ihme . Torstaina olivat joutuneet "tulikokeeseen" eli  pyöräilemään mäkistä soratietä  vanhoilla armeijan pyörillä 100 kilometriä 30 kilon painoinen reppu selässä! Yö oli nukuttu teltoissa ja yöunet olivat jääneet viiteen tuntiin aikaisen aamuheräyksen vuoksi  ja välillä oli pojan kello kolmen aikaan pitänyt herätä 40 minuutiksi kipinävahdiksikin.

Poika pääsi kolmen päivän lomalle. Pojan sotilasura jatkuu kun hän aloittaa viikon päästä aliupseerikoulun mikä tarkoittanee sitä että poikani vapautuu armeijasta vasta ensi vuoden heinäkuussa.

Kotiinpäin lähdimme neljän maissa.  Matkustimme kolmestaan
Kemijärveltä ensin bussin kyydissä Rovaniemelle  ja sieltä junalla Ouluun, jossa olimme yhdeksältä.

Mukava  reissu ja hieno kokemus!

Matkalla sain virkattua kuvan kymmenen lappusta peittoon.