Perjantai 11.7.2008

Perjantaina aurinko paistoikin ihan täydeltä terältä heti aamusta ja lämmintä oli päivällä peräti 31C.

Aloitimme päivän laivaretkellä. Hotellimme  vieressä on pieni kanava ja sen reunalla oli "sisäänheittäjiä"  opastetulle laivakierrokselle. Laiva lähti Vlatava-joen toiselta puolelta, mutta hintaan kuului "venetaksimatka" joen toiselle puolelle.

Ensin seilasimme pienellä veneellä yli Vlatava-joen.

Ja sitten laivaan. Laivassa oli mukavan oloinen opas, joka puhui englantia ja taas saimme uutta  tietoa Prahasta ja sen historiasta..

Hän kertoi mm.kuvan Stalin -patsaasta. Patsas pystytettiin Vlatava joen rannalle kukkulalle vuonna 1958. Se oli tosi massiivinen eli 50 metriä korkea. Prahalaiset eivät erityisemmin pitäneet patsaasta. Vitsailtiin että se kuvasi lihajonoa, jossa viimeinen mies on juuri luovuttamassa ja lähdössä  pois jonottamasta.

Nikita Khrushchevin tullessa valtaan Moskovasta tuli määräys, että patsas pitää räjäyttää ja niin tapahtuikin 1962. Patsas oli siis pystyssä vain 4-vuotta.

Linnan alue  tällä kertaa joelta jkäsin kuvattuna.

Oli tosi hyvä ajatus mennä jokireissulle, koska siellä oli mukavan viileää. Koko perjantai olikin aikamoista hellettä ja lämmintä oli päivällä peräti 31C. Se on kyllä aivan liian kuumaa  kaupunkilomalle.

Laivasta päästyämme kävelimme vanhankaupungin kävelykatuja ja kujia pitkin raatihuoneen torille.

Kujilla on pieniä kivoja matkamuisto-ja lahjakauppoja ja ravintoloita terasseineen, joissa kyllä ruoka ja juoma maksaa kolme kertaa enemmään kuin vähän sivummalla.

Raatihuoneen torilla  on erittäin kuuluisa nähtävyys eli raatihuoneen Astrologinen kello. Kello on rakennettu vuonna 1410, ja se näyttää ajan lisäksi vuodenajan, kuukauden, auringon ja kuun paikan ja eläinradan merkit. Tasatunnein kellotaulujen vieressä avautuvat luukut, joista työntyy esiin 12 apostolia. Luurankonukke soittaa kelloa ja kääntää tiimalasia ajan loppumisen merkiksi syntisiä paheita esittäville nukeille. Nämä pudistavat päitänsä ja katoavat takaisin luukkujen taakse kukon kiekaistessa.
Näimme kellon luukkujen avatuvan kello 13. iltapäivälla.

Istahdimme terassille kaljoille ja valitimme kuumuutta ja totesimme että  Torstai aamupäivän  sadeilma oli paljon mukavampi.

Miehellä loppui kamerasta akku ja hän lähti  metrolla hotelliin hakemaan uutta akkua. Minä sitten meninkin Kotva-tavarataloon.

Ostin itselleni kunnolliset ihanat, punaiset Ecco-sandaalit. Maksoin sandaaleista 60 Euroa. Luulisin ,ettei Ecco-sandaaleita ainakaan juuri halvemalla Suomesta saa. Kauniit sandaaleiksi minusta ovat ja aivan ihanat jalassa.

Lankaosastollekkin poikkesin. Siellä oli ihan hyvät valikoimat monenlaista lankaa. Ale-korissa oli kivoja hapsulankoja 40 korunaa eli n. 1,80 euroa kerä. Ostin kuvan neljä kerää.

Lisäksi ostin tämän mukavanvärisen nylonlankakerän, josta olen aloittanut tekemään kaulahuivia. Päätin olla hamstraamatta enempää lankoja. Olen päättänyt , että nykyisin ostan lankoja vain kun tiedän käyttötarkoituksen.

Mies tuli tavaratalolle ja lähdimme metrolla lähelle Kaarlensiltaa. Oikeasti matka ei ole kovin pitkä, mutta  kuumuus sai meidät matkustamaan maan alla!

Söimme pienessä pubissa kevyen lounaan ja sitten kävelimme Kaarlensiltaa hotellille. Ruuhkaisella sillalla on mukava kuljeskella, koska siellä on mm.  katutaitelijoita kuten taidemaalareita ja muusikoita. Kaarlensillan  rakentaminen aloitettiin 1300-luvulla. Siltaa koristavat useat 1600- ja 1700-luvulla luodut pyhimysten patsaat.

Siellä on myös Pyhän Johannes Nepomukilaisen patsas ja kun koskettaa patsaan reliefiä se tuo sinulle onnea ja tarkoittaa, että tulet Prahaan vielä takaisin.  Reliefi on ihan kulunut ihmisten kosketuksista. Pakko oli minukin käydä koskettamassa reliefia varmistaakseni että palaan vielä Prahaan takaisin.:)

Hotelliin päästyämme piti mennä heti viileään virkistävään suihkuun  ja pienille iltäpäivän kauneusunille. Illalliselle lähdimme tälläkertaa ihan lähistölle mukavaan ravintolaan.Illallisen jälkeen löysimme pienen puiston penkkeineen joen rannasta. Istuimme siellä hyvän aikaa  Näkymä oli satumaisen kaunis: puiston kauniit rantapuut, valaistu Kaarleensilta ja tietenkin joutsenetkin lipuivat rantaan. (huokaus)

Kymmenen aikaan kävelimme kauniita kujia pitkin hotelliimme. Istuimme vielä pienen hetken hotellimme viihtyisässä pikkupubissa. Tälläkertaa otin yömyssyksi Tsekkiläistä punaviiniä lasillisen. Juteltiin sitä kuinka onnistunut loma meillä on ollut tähän asti ja emme osanneet vielä silloin  aavistaakkaan kuinka mukavia ja yllätyksiä täynnä olevia päiviä oli vielä edessäpäin.

Lauantai 12.7.2008

Lauantai aamu valkeni kauniina ja aurinkoisena.Nukuimme puoli kymmeneen ja aamupalan jälkeen pakkasimme ja lähdimme raitiovaunulla Smichovin rautatieasemalle, josta juna ystäviemme luo lähti klo.14.25. Rautatieasemalla olimme puolenpäivän aikaan, joten laitoimme tavarat säilöön ja menimme metrolla vain yhden pysäkin verran Andelin metroasemalle. Andelin metroaseman  lähellä on suuri nykyaikainen ostoskeskus. Kiertelemme kaupoissa. Alennusmyynnit olivat menossa ja ostin itselleni edullisesti  kivat kesähousut ja tunikan. Kahvit joimme lähistöllä ja sitten matkaan kohti Länsi-Tsekkiä.

Maisemaa junan ikkunasta.

Perillä Planan rautatieasemalla olimme kello 17.10.  Dana ja Ladja olivat molemmat meitä vastassa. Kyllä oli ihana tavata jälleen.

Dana ja Ladja asuvat paritalossa.Talon väri oli muuttunut viime käynnin jälkeen harmaasta kauniin  keltaiseksi . Portailla olen minä ja Amy. Amy on perheen puolivuotias Labradorinnoutaja. Perheen tytär Aneta, 17 oli kotona , mutta heidän poikansa Pata,14 oli leirillä. Annoimme tuliaiset (Danalle siililapset, Ladjalle Muumi -Avaimenperä kokoelmiinsa, lapsille molemille 2 pussia karkkia,lisäksi pari levyä Fazerin sinistä, hapankorppuja , lalkkahilloa ja kahvia) ja kyllä tykkäsivät ja Dana oli tosi mielisissään varsinkin siililapasista. Meitä odotti myös aikamoinen yllätys.

Kuva on otettu makuuhuoneen ikkunasta perheen takapihalle päin. Jos katsotte tarkkaan niin näette kekellä pihaa savustuspöntön. Ladja siis savusti lohta meille päivälliseksi! Kun Dana Ladja olivat meidän vieraanamme kesällä 2005  niin savustimme Kiimikijoenrannalla ystäviemme mökillä heille illalliseksi lohta. He tykkäsivät kalasta niin, että Ladja oli hommannut savustuspöntön. Tsekinmaalla tai  Planan kylässä ei sitä ennen olen kalan savustamisesta juuri mitään tiettykkään, mutta Ladjan ansioista monella kyläläisistä on nyt savustuspönttö!!

Tässä meidän päivällinen ja savulohi oli tosi hyvää - aivan kuin Suomessa.

Dekuji Ladja!What a nice and delicious :) suprise!!

Planan kylä on keskikoinen pikkukylä Länsi-Tsekissä lähellä Saksan rajaa.

Danalta sain lahjaksi tälläisen mukavan kirjan, jossa on kuvattuna vanhoja postikortteja Planasta.

1917 vuoden kortissa näkyy Planan koulu ja kirkko. Koulu  on kaunis punakakattoinen rakennus-kuin linna.  Dana on opettajana Planan koulussa ja vionna 2004 kävimme koulussa vierailullakin.

Laulava lähde Marianske Laznessa

Päivällisen jälkeen lähdimme Marianske Lazneen (Marienbad). Marienbad on kuuluisa kylpyläkaupunki, jossa aikoinaan on Beethoovenkin lomaillut ja säveltänyt. Marienske Lazne on kuuluisa "laulavasta lähteestään". Tasatunnein lähteen juurella voi kuunnella muutaman minuutin ajan klassista musiikkia. Se on hieno kokemus..suihkulähde pulppuaa musiikin tahdissa.

Kaupunki on muutenkin kaunis. Vihreät metsäiset kukkulat ympäröivät kaupunkia. Rakennukset  vanhoja , kunnostettuja ja kauniita. Keskellä pientä kaupunkia on isohko todella hyvinhoidettu puistoalue.

Marianske Laznesta ajelimmekin sitten  Chodovarin panimoon olusille. Panimo on ihan Planan kylän läheisyydessä. Panimo on tosi vanha eli olutta siellä on tehty vuodesta 1117. Nykysin panimossa on hieno kellariravintola. Kävimme siellä olusilla. Dana sanoi, että panimo on antanut  monelle hänen oppilaistaan kesätöitä. Ladja taaas kertoi meille enemmänkin panimon historiasta ja alueesta. Panimon yhteydessä on myös kylpylähotelli. Siellä saa ottaa jopa olutkylvyn ammeessa yksin tai kaksin hintaan 30 Euroa.:D

Yhden oluen jälkeen alkoi niin väsyttämään, että oli  lähdettävä  nukkumaan, mutta hyvillä mielin , sillä takana oli taas mukava muistorikas päivä.

Ladja  menossa Chodovarin kellariravintolaan. ;)

Hyvää yötä!!

Seijasisko

Klikkaa tästä suoraan viimeiseen eli Osa 3.