Viimeviikonlopulla vietin ihanat juhlat vanhojen rovaniemeläisten ystävieni kanssa.  Mikä tapaamisessa oli niin ainutlaatuista  niin on tosi ihanaa tavata samalla kertaa niin monta  vanhaa ystävää joihin yhteys on sailynyt vuosikymmenet...ja kaiken huipuksi he kaikki alunperin rovaniemeläisiä eli vanhoja ystäviä naapurista, tuppiporukasta, alakoulusta tai lukioajoilta. Lukioajoistakin on jo yli kolmekymmentä vuotta!!  Tunnen olevani heidän seurassaan tutulla maaperällä - oli helppoa olla hyväksyttynä omiensa seurassa ja ihan omana itsenään.

Olen asunut Oulussa vuodesta 1986 ja olen mielestäni sopeutunut tänne kutakuinkin hyvin. Oulu on myös ottanut minut hyvin vastaan...olen saanut tehdä töitä ja opiskella ja sairauden kohdatessakin olen saanut asianmukaista hoitoa!  Lapsilla on ollut mitä harrastaa ja ovat saaneet käydä hyvissä päiväkodeissa ja  kouluissa jne.  Olen löytänyt paljon tuttuja ja ystäviäkin täältäkin.  Vielä joku vuosi sitten ajattelin, että Oulu on minulle kotikaupunki ja en kaipaa juurilleni, mutta niin ne ajat muuttuu. Nyt viisissäkymmenissä on alkanut oikeasti arvostaa juuriaan ja ymmärtää niiden merkitystä.

Oulussa huomaan joutuvani tilanteisiin, joissa ei voi olla itsensä tai jos sitä rohkeasti on niin jollakin jää suu ammolleen, "että pöliäkö nää oot? ":D  Tutulla maalla ei tunnu koskaan siltä. Kun käyn juurillani niin huomaan se arvon...ymmärrän paremmin ympärillä olevia ihmisiä ja he minua. Me puhumme samaa "kieltä". 

Viihdyn kaikesta huolimatta Oulussa ja  rakkaimmat ja läheiset ihmiset-mieheni ja lapseni asuvat täällä ja nykyisin myös iäkkäät vanhempani. Tuskin minusta ikinä tulee rovaniemeläistä.  Onneksi juurilleni ei ole niin pitkä matka, etteikö siellä voi silloin tällöin piipahtaa.



Vanha koti-ja synnyinkaupunkini  sijaitsee Lapin läänissä napapiirin tuntumassa Ounas-ja Kemijokien haarassa. Oulusta on matkaa reilut 200 kilometriä.

Olen elokuun lopulla menossa lapsuudenmaisemiin.  Meillä on siellä jälleentapaaminen meidän "Kotitien tyttöjen " kanssa. Viimeksi tälläporukalla tavattiin vuonna 2000.  Uskon kyllä, että entiset merkit pitävät paikkansa eli tiedossa on  mukavaa yhdessäoloa rovanimeläisten lapsuudenystävien kesken vieläpä kauniin "Kotitien" maisemissa eli oikeasti illanviettoa huumorintajuisten, vilpittömien, vaatimattomien ja välittömien naisten seurassa!!
Kiitos jo etukäteen Rovaniemen "tytöt", kun järjestätte tapaamisen!! Odotan sitä innolla!

Mukavaa alkavaa elokuuta kaikille. Nautitaan vielä kesästä, kun sitä on!

Seijasisko