Maanantai 13.7.09 Szentendre

Lämpötila on ollut koko ajan nouseva eli jos eilen oli 25 astetta niin tänään olikin sitten jo 30 C.

Aamulla matkasimme junalla Tonavan rannan pikkukaupunkiin Szentendreniin 25 kilometrin päähän Budapestistä.

Kaupunki oli tosi kaunis n. 24.000 asukkkaan  pikkukaupunki.

Kiertelimme pikkukaupungin kujilla ja

kivoissa pikkukaupoissa  ja

levähdimme mukavan ravintolan terassilla päivävarjon alla.

Ostin itselleni  hellemekon ja kivat paidat Annelle ja Pekalle.

Budapestin laivamme lähti Szentendrestä klo 17.00. Kuvassa kaupunki jää taakse kirkontorneineen.

Ison osa matkaa  istuin  laivan takakannelle seuraten Tonavan elämää. Laivoja , veneitä, kanootteja ja vesihiihtäjiäkin näkyi matkan varrella.

Rannalla näkyi oli kivannäköisiä  huviloita . Tosin yhtään uimarantaa  enkä uimariakaan nähnyt. Tonavan vesi taitaa olla niin saastunutta, ettei siinä voi uida. Laivamatka kesti n. 50 minuuttia.

Tässä kuvassa ollaan jo Budapestissä. Kuvassa häämöttää Budan linnan kupoli ja Margit silta. Vasemmalla on Margit saari, joka on  noin kahden kilometrin mittainen kaunis saari,  joka pitää sisällään puiston, ravintoloita, kahviloita ja kylpylöitä. Saarta kutsutaa Budpestin "keuhkoiksi" ehkä siksikin että alue on lähes kokonaan rauhoitettu autoliikenteeltä . Siellä emme ehtineet käymään.

Ihana päivä ja kiitos Päivikille kun annoit vinkin tuosta meille tuosta viehättävästä Szendendrin pikkukaupungista.Cool

Huomenaamulla pakkaamme laukut ja lähdemme junalla Balatonjärvelle Balatonfuredin pikkukaupunkiin(hotellimme virkailija suositteli paikkaa).
Balatonjärvi on Keski-Euroopan suurin järvi. Järven pituus on 77 kilometriä ja sen leveys vaihtelee 1,5 ja 14 kilometrin välillä. Järvi on Unkarin suosituimpia ja vanhimpia matkailu- ja lomailukohteita.

Huomiseksi on luvattu 32C lämpöä.. eli kyllä täältä suurkaupungin hulinasta jo joutaakin järven rantaan!

Helteisen päivän päätteeksi maistui  kevyt illallinen  ..Cesar-kanasalaattia ja Gulassikeittoa.Kieli ulkona

Jó étvágyat  = Hyvää Ruokahalua Hymy

Tiistai 14.7 Budapest-Baltonfuhred

Aamiaisen jälkeen pakkasimme laukkumme ja matkasimme metrolla  juna-asemalle. Matkatavaroiden kuljetuksen kanssa  meillä ei ollut suurempia vaikeuksia  koska molemmilla on tilavat , kevyet ja toimivat  vetolaukut.

Koska lämpöa oli 30C astetta niin päätimme ostaa meille liput  ykkösluokkaan, kun virkaililija mukaan ykkösluokan vaunuissa ilmastointi.

MUTTA junassapa ei ollutkaan  1-luokkavaunua  ollenkaan vaikka asemavirkailijan mukaan siinä piti olla.  Otsan rypistysJunassa konduktööri  totesikin vain  tyynesti  että joissakin  junissa  on 1-luokka ja joissakin ei ja kirjoitti meille kuitin jolla saadaan  rahat takaisin asemalla.

Juna oli  varmaan 60-luvulta.  Vessat olivat vähän suttuiset  ja vettäkään ei tullut!!Otsan rypistys

Kakkosluokan "ilmastointi" eli kaikki ikkunanluukut auki kuitenkin toimi ja kaikesta  huolimatta oli mukavaa matkustaa ja katsella uusia  maisemia. Cool

Balaton järvi on Länsi-Unkarissa tarkemmin Budapestistä n. 90 kilomeriä  lounaaseen. Meidän lomakaupunkimme sijaitsi Balatonjärven pohjoispuolella järven puolivlissä  ja n. 150 kilometrin päästä Budapestistä. Junamatkaan meni kolmisen tuntia.

Matkalla näkyi aika paljon alavaa peltomaisemaa ja ohitimme ..

pikkukyliä ja kaupunkeja .

Näitä auringonkukkapeltoja oli välillä silmänkantamattomiin.

Parin tunnit matkaamisen jälkeen ihan yhtääkkia eteemme levittäytyi upea näky: kaunis turkoosinsininen Balatonjärvi.

Juna kulki rannan tuntumassa ja  pysähteli  pienissä  lomakylissä.

Järven pohjoispuoli on alavampaa maata ja järven eteläpuolella on taas vuoristoista.

Perillä Balatonfurhedissä olimme kello kolmen maissa.  Balatonfurhed on 13.000 asukkaan rantalomakaupunki ja kaikissa hotelleissa on yhteensä n. 50.000 petipaikkaa. Suurin osa turisteista on unkarilaisia. Englantia puhutaan aika huonosti tai ei ollenkaan. Saksankielellä pärjäilee vähän paremmin.

Asemalta  otimme taksin
hotellimme AnnaBellaan.

AnnaBella oli suuri hotelli Balatonjärvenrannalla. Hotelli mainosti olevansa  neljän tähden hotelli,  mutta sitä se ei ainakaan huoneittensa   puolesta ollut. Superior huoneeessamme  ei ollut mitään Superia paitsi ehkä kiva oli oma pieni parveke, josta näkymä hotellin kattotasanteelle!!

Jos kurkottelit  parvekkeelta vasemmalle niin siellä sitten näkyi tuo luvattu Superhuoneemme järvimaisema. Huone  oli pienehkö ja pettymykseksemme huoneessa ei ollu edes  ilmastointia!!

Mutta muuten tykkäsin  hotellista . Hotellissa oli hyvä  uima-allasalue ja oma viehättävä uimaranta, jonne pääsivät vain hotellin asukkaat.Aamupalakin oli erinomainen .

Arvaattekin varmaan , että ensimmäiseksi hotelliin päästyäni lähdin   uimaan altaille.

Hotellissa on sekä sisä-että ulkoaltaat.

Olipas ihanan virkistävää pulahtaa  veteen hikisen junamatkan  jälkeen.Cool

Sitten lähdimme kävelylle. Hotellin kohdalla oli  kävelykatu , jossa  pikkukauppoja ja ravintoloita.

Katu vaihtui pian  puoli kilometriä pitkäksi puistobulevardiksi, jonka rannoilla

..kyhmyjoutsenia ja sorsia laumoittain Yllättynyt oli  pitkin rantaa kerjäämässä pullaa.Hymy

Maisemat olivat kauniit.

Sitten tulimme Balatofurehtin satamaan ja vilkkaalle kävelykadulle.

Roiston mielestä aikuisillekin olisi pitänyt olla kadun varrella tuollaisia virkistäviä suihkulahteitä.Hymy

Istahdimme pitkän  aikaa  rantaravintolassa. Illalliseni  oli jätskiannos Silmänisku ja Roistolle maistui  karppikalakeitto.

Ajelimme  Balatonfuredin "Potnapekalla" (pikkujunalla) puolentunnin sightseeingkierroksen . Siitä emme kyllä hirveästi viisastuneet. Selostus oli unkarinkielinen ja oli jo aika pimeääkin.

Kymmenen aikoihin kävelimme puistokatua takaisin hotelliimme nukkumaan.

Balatonfurhed , Unkari 15.7.

Alkuun "postikorttiterveseni" Balatonfurhedistä:

"Terveiset kauniilta turkoosinsiniselta Balatonjarven rannalta. Maisemat ovat ihanat ja hotellimme umarannalla voi nauttia uinnista joutsenten kanssa.

Lampoa on talla hetkella 33 C , mutta mikas taalla ollessa kun on uimaaltaat ja jarvi vieressa, jonna voi pulahtaa ja ei tarvitse tehda mitaan muuta kuin levata ja neuloa villasukkaa. Nauru Ollaakin loikoiltu seka rannalla ja altailla ja kylla olikin mukavaa tulla tanne suurkaupunkin humusta. Roisto valiin valittaa kuumuutta mutta mina vain nautin. Roisto sanoikin , etta mina taidan olla enemman sukua Unkarilaisille kuin han.Nauru

Huomenna lahdetaan jo aamusta takaisin Budapestiin. Varasimme huoneen hotelli Hiltonista Pestin puolelta ja tarkoitus on kayda viela vahan ostoksilla tavarataloissa ja Budapestin kuuluisassa kauppahallissa. Perjantaina sitten lennetaan kotisuomeen. Taytyy vain toivoa etta Oulussakin riittaisi viela lampimia ilmoja , etta paasisi viela tana kesana monta kertaa Valkiasjarvelle vesijuoksemaan.Hymy

Lomatervesin Seijasisko"

ja  vielä kuvia tuosta helteisestä keskiviikkopäivästä:

Vietimme päivää viihtyisällä hotellimme uimarannalla. Cool

Oli kiva  kun  etta ranta oli enimmäkseen nurmikkoa ja kivetystä!

Järveen meni portaat  kuin uima-altaaseen ja järven pohja oli hienoa hiekkaa.Cool

Lapsille oli kuitenkin  pieni hiekkaranta hiekkaleikkeihin.

Kävimme uimassa monta kertaa. Kesyt joutsenet uivat väliin ihan vieressä. Vesi oli liiankin lämmintä eli  24 asteista.

Iltapäiväksi vaihdoimme paikkaa hotellin uima-altaille ja ison puun varjoon.

Lähdin vielä itsekseni kuuden maissa uima-rannalle  . Uin pitkään ja tuntui niin haikealta nousta  vedestä viimeisen kerran .

Roisto tuli seurakseni rannalle ja "oman rannan" maisemissa illastettiin ja istuttiin myöhään rantaravintolan terassilla.

torstai 15.7

Torstai-aamuna heräsin puoli kahdeksalta aamu-uinnille sitten aamupalalle ja pakkaamaan .

Nappasin lähtiessä kuvaa  lähtiessä hotellin aulasta ja sitten taksin kyytiin.

Junan piti lähteä 11.05 ja olimmekin asemalla jo varttia vailla 11. Asemavirkailija sanoi selvällä englanninkielellä että juna on puolituntia myöhässä. Niinpä me "hölmöt"menimme kaikessa rauhassa viereiseen kahvilaan odottelemaan. Tulimme sitten asemalle takaisin "hyvissä ajoin"  11.20 niin eiköhän juna ollut jo mennyt!! YllättynytSe oli kyllä todellakin meidän omaa hölmöyttä. Meidän olisi pitänyt jo  oppia että kaikkeen ei voi luottaa niinkuin Suomessa. Seuraava junan tulisi  tunnin päästä. Istuimme varmuuden vuoksi laiturilla tuon ajan asemalaiturin penkeillä. Onneksi sillä oli katos , jonka varjossa jaksoi junaa odotella  ja tuulikin hieman.

Ylllätys , yllätys . YllättynytTämä Juna olikin  hieno, ilmastoitu. HymyTosin Ykkösluokka on ihan yhtäluxusta kuin Kakkosluokkin. PäättämätönMutta olipahan ainakin ihan ikioma ilmastoitu junaosasto!Nauru

Budapestissä olimme hotellissa neljän maissa  ja  kuuluisaan kauppahalliin emme enää ehtineet.

Hotelimme oli  Westendin Hiltonhotelli , joka onkin sitten minusta jo luxushotelli ja ihan oikeasti tuon neljän tähden veroinen.

Hilton on ison..

Westendin ostoskeskuksen yhteydessä. Matkaväsymystä oli sen verran ilmassa  etten jaksanut  hirveästi   ostoskeskuksessa kierrellä. Sen verran kumminkin että  totesin että WestEndissä oli aika kallista . Satulle ostin laukun sieltä tuomiseksi  ja kävin ruokakaupassa ostamassa  suklaata ja salamisipsejä nuorille tuliaseksi.

Tämä mukava tuoli huonessamme  veti puoleensa ja kudoinkin siinä pikkusukkaa hyvän matkaa  Yöni nukuin hyvin ilmastoidussa hotelllihuoneessa.

17.7. 09 Budapest-Helsinki-Oulu

Perjantaipäivässä ei nyt ollut sen kummoisempaa kuin aamulla taksilla lentokentällle. Selvisimme  kentällä ilman jonottamista lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksetkin sujuivat nopeasti. En muista että olisin ikinä noin  nopeasti selvinnyt lähtöportille muualla kuin Oulun pikku kentällä. Muutenkin matka meni sutjakkasti. Kotona oltiin viidenaikaan.

Yhteenveto reissusta:

Ostokset jäivät aika vähiin: Pakolliset tuliaiset, jotain matkamuistoa ja ittelle osti leningin Szentendrestä ja rantakassin  Balatonfurherilta. Lankakauppoja en viitsinyt tälläkertaa lähteä etsimään. Mulla kun on aivan liikaa lankoja jo ennestään ja tuntuu siltä Suomessakin riittää  hyviä lankakauppoja minun tarpesiini.

Budapest ja Balaton  olivat hienoja ja ilman muuta käymisen arvoisia  paikkoja. Vaikka Balatonilla kohteemme oli vain pelkästään pieni rantalomakaupunki oli siellä käynti   avartavaa ja eksoottista jo pelkästään maisemien takia..oli myös mukavaa seurata Unkarilaisten lomanveittoa. Jälkeenpäin jossittelin että 23.000 asukkaan  Siófok, joka on
muuten Oulun ystävyyskaupunkikin,   olisi ehkä ollut mielenkiintoisempi kaupunkikohde Balatonilla. Toisaalta taas ilmat olivat niin helteiset että tuskin olisimme sielläkään jaksaneet sen enempää liikkua.

Junassa reissaamiset pienistä vastoinkäymisistä huolimatta olivat yhtä mukavaa seikkailua.  Kaunis Unkari on omalta kohdaltani "nähty" sillä en varmaan "ehdi" sinne elämäni aikana uudestaan. Kaupunkeja joissa en ole käynyt, mutta joihin halajan ovat ainakin Rooma ja Barcelona .  Kun taas Tsekkiin , Lontooseen ,  Pariisiiin ja Puerto De La Cruziin Silmänisku haluaisi palata aina vaan uudestaan ja uudestaan.

HUOM!!!!Uudistuneen blogini kunniaksi vielä pikku  yllätys teille jotka olette tänne asti jaksaneet: Aikavälillä 22-31.7.09 kaikki Unkarin matkakertomukseni läpi lukeneet/selanneet ja
1-, 2- tai 3-osaan  kommentin jättäneet  osallistuvat  Arvontaan. !! Palkintona arvon osallistuneiden kesken Vajdahunyadin  linnan matkamuistomyymälästä ostetun  pienen tuliaisen.

Matkakertomusta  oli mukava kirjoittaa ,  mutta olihan  tässä hommaa ja ihan helpottaa kirjoittaa tähän näitä loppulauseita. Toivottavasti  viihdyitte mukana reissullamme . ja  laittakaapa kommentteja  tulemaan.

Terveisin  Seijasisko

Jk.Jos huomaatte  historian  tms. osalta väärää tietoa niin arvostan sitä että kerrotte sen minulle sähköpostitse tai jättämällä kommetin niin voi tarkistaa  ja korjata asian.

Koko reissu alusta loppuun : seijasisko.vuodatus.net/blog/category/Matkalla+Unkarissa-09